PUIK VERHAAL

5 oktober, Dag van de leraar…

De 'Dag van de Leraar' is de Nederlandse variant van de internationale World Teachers' Day / Internationale Dag van de Leraar. De 'Dag van de Leraar' valt in de Nationale Onderwijsweek en is bedoeld als een feestdag voor alle leraren in Nederland. Op deze dag wordt wereldwijd stilgestaan bij het belang van onderwijs. In Nederland wordt op deze dag ook de docent van het jaar bekend gemaakt. Een van de docenten in Nederland is de Reuverse Geert Niessen. Hij geeft al meer dan 23 jaar les op de Herman Broerenschool in Roermond.

23 jaar naar Remunj

De Herman Broerenschool. Een school die onderwijs biedt aan kinderen met een verstandelijke beperking, een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Al meer dan 23 jaar reist Geert Niessen met veel plezier richting ‘Remunj’ om deze speciale kinderen te mogen begeleiden naar volwassenheid. Geert geeft jou graag een inkijkje in hoe een gemiddelde schooldag er voor hem uitziet.

Een persoonlijke ‘goede morgen’

“Ik werk in het VSO (voortgezet speciaal onderwijs). Ik heb 10 leerlingen in mijn groep tussen de 14 en 16 jaar oud. Echte pubers dus die soms moeilijk te motiveren zijn want school is per definitie saai”, begint Geert. “De dag start rond 8.15 uur wanneer ik de computer aanzet en mijn mail check.” Daarna is er even tijd voor koffie en een ochtendpraatje met collega’s. Ondertussen komen de leerlingen zelfstandig op de fiets of worden met taxibusjes naar school gebracht. Geert vervolgt: “Als de leerlingen langzaam binnendruppelen, lopen zij richting hun klaslokaal waar ze persoonlijk goedemorgen wordt gezegd. Ik hoor je denken ‘persoonlijk’? Is dat nodig? Ja, je kunt meteen zien hoe ze gemutst zijn en het is een goed voorbeeld.” De leerlingen mogen tot 8.45 uur nog even ‘chillen’. Om 8.45 uur begint de les. De computers zijn dan favoriet, ze luisteren muziek op YouTube of spelen een computerspelletje. Het liefst ‘Fortnite’, maar dat mag niet van meneer Geert.

Voorkomen is beter dan genezen

Elke ochtend kent hetzelfde ritueel: vragen of ze met het goede been uit bed zijn gestapt of dat ergens rekening mee gehouden moet worden. ‘Voorkomen is immers beter dan genezen’ weet Geert na al die jaren. “Na deze vragenronde, nemen we het rooster van de dag door en kijken we naar het ochtend jeugdjournaal om zo het nieuws van de dag te weten te komen. Voor enkele leerlingen bedoelt om hun wereldbeeld te verbreden. Vaak komen er vragen naar aanleiding van een nieuwsbericht of volgt er discussie over de stelling die elke ochtend aan bod komt.”

Reken- en taalonderwijs

“Tijd voor het reken- en taalonderwijs. Ook dit is elke dag voor de pauze hetzelfde, om zo structuur in de week te krijgen. Iets wat voor de leerlingen met autisme maar ook de andere leerlingen belangrijk is en rust brengt”, benadrukt Geert. “Ik heb geprobeerd om de klas te clusteren in drie groepjes met een vergelijkbaar niveau. Bij mijn leerlingen ligt dit niveau tussen groep 4 en groep 6 van de basisschool. Een hele klus dus, maar gelukkig werk ik samen met twee kanjers van klassenassistenten die mij helpen als kinderen extra hulp nodig hebben of zelfs 1-op-1 hulp nodig hebben vanwege concentratieproblemen.”

Zelfredzaam en weerbaar maken

Ze werken hard om de kinderen zelfredzaam en weerbaar te maken. Vandaar dat er veel ruimte in het programma is voor praktisch onderwijs. Geert: “Helpen in de keuken, werken in het groen, interne stages en zelfs al stages buiten school. Denk hierbij aan koffie rondbrengen in een verzorgingstehuis, post in de wijk rondbrengen, schoonmaakwerkzaamheden en voor een aantal van mijn leerlingen het opknappen van een modelwoning van Wonen Zuid. Hier onderhouden ze de tuin, maken het huis schoon, vervangen kapotte lampen zodat er na verloop van tijd weer mensen in geplaatst kunnen worden. Daar zijn ze heel trots op en gaan hier dus ook graag naartoe.”

" De leerlingen hebben een leerachterstand maar zijn tot dingen in staat die je vaak niet voor mogelijk houdt. Daar kunnen wij als volwassenen nog een heleboel van leren"

Bewegingsonderwijs, geschiedenis, aardrijkskunde, …

Omdat de groep zeer beweeglijk is, staat er drie keer in de week bewegingsonderwijs op het rooster. Eén keer met een vakleerkracht. Natuurlijk komen ook de vakken geschiedenis en aardrijkskunde aan bod, alles op het niveau van de leerlingen in de klas. “Het leukste vind ik toch wel het zelf ervarend leren. Met andere woorden gewoon dingen doen die ze vaak zelf mogen verzinnen en dan ervaren wat er gebeurd. Het enthousiasme waarmee ze dan aan de slag gaan, de teleurstelling die volgt als het niet lukt en de trots die ze uitstralen als het uiteindelijk wel gelukt is. Echt heel mooi om te zien en te ervaren. Zelf ben ik dan ook enorm trots en denk ik vaak: dit zouden meerdere mensen moeten zien!”, vult Geert aan.

Elke dag weer een uitdaging, nooit een sleur

Geert sluit af: “Ik hoop dan ook dat ik jullie heb kunnen boeien met mijn verhaal en jullie heb kunnen laten zien wat een mooi en bijzonder beroep ik heb. Elke dag weer een uitdaging, nooit een sleur. De leerlingen hebben een leerachterstand maar zijn tot dingen in staat die je vaak niet voor mogelijk houdt. Daar kunnen wij als volwassenen nog een heleboel van leren.”

Tekst en foto's: Geert Niessen


Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina: