PUIK VERHAAL

Reisverslag Ger en Thea Lenssen

Noorwegen: Land van sagen en trollen, fjord en fjell, sneeuw, ijs en Noorderlicht.

Noorwegen

Land van sagen en trollen, fjord en fjell, sneeuw, ijs en Noorderlicht. Wij hebben het mogen beleven via de “mooiste bootreis ter wereld”! Op maandag 3 februari gaan we in Bergen aan boord van de ‘Nordlys’: één van de schepen van de Hurtigruten. Dit is een vloot van postboten met een dagelijkse lijndienst (en strak vaarschema) tussen Bergen in het zuidwesten van Noorwegen en Kirkenes, helemaal in het noorden aan de grens met Rusland en vice versa. De ontvangst aan boord is hartelijk. Tijdens een bijeenkomst (verplicht!) worden alle bijzonderheden, waaronder de veiligheidsvoorschriften, uitgelegd. Daarna zoeken we onze cabine op. Een buitenhut, niet al te groot, maar voorzien van een tweepersoonsbed, badkamer, kast en tv. Om 21.30 uur is de afvaart en na een rustige nacht, waarin het schip op diverse plaatsen aanlegt maar waar we niets van merken, komen we de volgende morgen aan in Ålesund. We hebben ruim de tijd om dit leuke stadje, met veel huizen in Jugendstil, te bezichtigen. Terug aan boord is het tijd voor een heerlijke lunch (buffet). Daarna is het aan dek puur genieten van al het moois waar we aan voorbij varen op weg naar Molde, ook zo’n gezellig stadje met de typische houten huisjes. ’s Avonds om 20.00 uur is het tijd voor het diner. We varen inmiddels op open zee en dat is te merken: De ‘Nordlys’ danst op de golven. En onze maag danst mee!

Trondheim

Na weer een hele nacht doorgevaren te hebben, komen we de volgende morgen aan in Trondheim. Ondanks de regen gaan we toch op pad naar de Nidaros dom, een wandeling van een kleine twee kilometer. Twee keer eerder kwam ik hier op mijn pelgrimstochten over het Olavspad. Binnen klinkt mooie orgelmuziek. Maar in de stromende regen Trondheim verder bekijken, dat is geen pretje. Dus snel over de Gamle Bybro, de oude brug over de Nidelva door de oude buurt Bakklandet terug naar de boot. Twee verzopen Reuversen checken in!

Ineens ziet de wereld er anders uit: besneeuwde bergen en een ijzige wind

Een magisch moment

De volgende morgen staan we al voor acht uur op het dek. Ineens ziet de wereld er anders uit: besneeuwde bergen en een ijzige wind: tussen Nesna en Ørnes passeren we de poolcirkel. Meer dan een stalen globe op een onbewoond eilandje is er niet te zien, maar toch een magisch moment. Ter ere hiervan wordt er een doopplechtigheid gehouden door “de god Njort”: ijsklontjes worden bij de ‘liefhebber’ achter in de nek gekiept. Wij passen hiervoor. Ut haet zien grenze! We varen door een prachtige ijzige wereld. We meren aan in Bodø, waar we een uurtje rondlopen en de Domkirke met zijn rare toren bezoeken. Vervolgens varen we richting de Lofoten. We komen aan in Svolvær, aan het met kabeljauw gevulde Vestfjord. Het lijkt een lego-dorpje aan de voet van de ‘Svolværgeit’, een vijfhonderd meter hoge berg met twee ‘hoorns’ als toppen. Een puike plek om te blijven plakken, maar binnen het uur is de ‘Nordlys’ alweer klaar voor vertrek.

Tromsø

De volgende morgen zijn we op weg naar Tromsø, de grootste stad hier in het noorden en is het koud en nat. Hier gaan we vanmiddag een sledetocht met Husky’s maken. Middels een busritje van 30 minuten steken we via een grote boogbrug een fjord over. Wat een pak sneeuw ligt hier! Aangekomen bij de huskyfarm (met 300 Alaska husky's) horen we van verre de honden al blaffen. Wat een lawaai. De sleden zijn voor twee personen met 10 husky’s en een bestuurder. Het wordt een schitterende tocht door een prachtig sneeuwlandschap. Door het invallen van de duisternis met overal lichtjes, doet het allemaal sprookjesachtig aan. Om half zes zijn we weer terug op de 'Nordlys'. ’s Avonds wordt omgeroepen dat er kans is op het Noorderlicht. Iedereen gaat meteen het dek op, maar helaas... We worden blij gemaakt met een dode mus! Wij weer terug naar bed, terwijl we doorvaren naar Honningsvåg.

Het noorderlicht

s' Ochtends is het fris, maar de uitzichten is spectaculair. We varen langs het Noordkaap-eiland Magerøya. Tegen half twaalf vanmiddag komen we aan in Honningsvåg. Hier maken we een klim naar de eerste hut op de berg Storefjell. Spiegelglad is het! Onze spikes komen hier goed van pas. Een dik pak sneeuw ligt op de berghelling. Het kost wel moeite, maar het geweldige uitzicht op het dorp en op ‘Nordlys’ beneden ons, vergoedt veel. Om vier uur vanmiddag is het al stikdonker. We varen verder om de volgende morgen aan te komen in Kirkenes, stadje aan de Russische grens. Hier staat de bus al klaar voor onze excursie naar het Snowhotel. Onderweg zien we bevroren meren, bedekt met een dik pak sneeuw. Het Snowhotel is heel bijzonder. Je kunt er overnachten in een bed van ijs. Er is een bar en de 20 kamers zijn stuk voor stuk bijzonder. Ware ijskunstenaars zijn hier aan het werk geweest. Weer buiten kunnen we een kijkje nemen bij de rendieren en de husky's. Deze husky's zijn een kruising van de Alaska husky en de Malemute. Prachtige honden zijn het, die zich het knoevele heerlijk laten gevallen. Na een fotostop op de terugweg zijn we om twaalf uur weer aan boord, waar we even later aanschuiven voor de lunch. Iedere dag bestaat het ontbijt en de lunch uit een buffet. Het diner ’s avonds wordt opgediend. Alles is prima verzorgd. ’s Middags om half vier is het hier op de Barentszee pikkedonker. We zijn op weg naar Hammerfest. Ja, we zijn aan de terugweg begonnen. ’s Avonds rond 22.30 uur worden we opmerkzaam gemaakt op het Noorderlicht. Daar staat iedereen, camera in de aanslag. Helaas was de 'Aurora Borealis' niet krachtig genoeg om zijn groene schijn te tonen. We moesten het doen met een vaag geel/groen gebeuren, er is te veel bewolking.

Een rijke stad

Inmiddels is het 11 februari en we meren ’s morgens aan in Hammerfest. Een rijke stad. Zelfs de straten zijn verwarmd, waardoor deze sneeuwvrij zijn. In de middag bezoeken we een presentatie over twee Noorse poolreizigers. Dagelijks worden er lezingen of informatiebijeenkomsten aangeboden door het expeditieteam. De volgende morgen zijn we al vroeg in Harstad, waar wij deelnemen aan een bustour door de Lofoten en Vesterålen, een prachtige streek met heel veel sneeuw en wilde rendieren. Met een veerboot varen we een fjord over van Flesnes naar Refsnes. En ’s avonds is het eindelijk zover: het Noorderlicht! Nog niet heel sterk, af en toe een heldergroene glimp. Maar ut is baeter as nieks! We passeren de Artic circle weer op weg naar Brønnøysund. We hebben alle tijd. Thea doet nog een snelcursus ‘Noors’. Sjtaalt väöl op ut Ruivers plat! In Brønnøysund lopen we goed ingepakt tegen de sneeuwregen dit kleine dorpje in. We bezoeken de fraaie Brønnøy kirke, maar het weer is abominabel, dus gauw terug naar de boot. Vanavond worden we verrast met een 'Captains dinner'. Bij binnenkomst in de eetzaal krijgen we een glaasje champagne aangeboden. De kapitein, eerste stuurvrouw, chef-kok en het hele keukenpersoneel inclusief de bediening en het expeditieteam staan klaar om samen te proosten. Een leuke geste met een heerlijk diner.

Een prachtige reis

Dan gaat onze reis op zijn eind aan. We meren weer aan in Trondheim en de volgende stop, buiten enkele korte laad-en losstops, is tevens het eindpunt: Bergen. Een prachtige reis is ten einde. Voor het Noorderlicht gaan we wel nog eens terug!