PUIK VERHAAL

Ghana reis oktober 2019
Deel 2

Voor de derde keer gaan leerlingen van Bisschoppelijk College Broekhin Reuver (Grescollege) op studiereis naar Ghana in Afrika. Zestien jongens en meiden van het vmbo en de havo gaan 12 dagen lang onder begeleiding van hun leraren, Margreet Bicker en Terence Vroomen, verschillende scholen bezoeken en activiteiten opzetten. Binnen Ghana reizen ze naar verschillende gebieden. Dit is het tweede deel van hun reisverslag.

Dag 4: maandag 7 oktober 2019

Na de fotoshoot met de krokodillen zijn we met de bus doorgereden naar Beyin. Dit is een klein dorpje in het westen van Ghana, aan de grens met Ivoorkust. Onze gids Cyprus heeft daar een stuk land aan het strand met verschillende hutjes, waar we een onvervalste expeditie Robinson ervaring mochten beleven. Na de dagelijkse evaluatie en ons zelf voorbereide maaltijd, hebben we lekker genoten van het kampvuur.

"We hebben lekker gedanst en genoten van de livemuziek.
Het was wederom een hele bijzondere ervaring."

Dag 5: dinsdag 8 oktober 2019

Vroeg wakker en een heerlijke ochtendduik in de Atlantische oceaan. Na een lekker ontbijtje (pannenkoeken) hebben we ons klaargemaakt om naar Nzulezo te gaan, een dorpje op palen midden in een meer. De enige manier om daar te komen is per boot. Daar hebben we een rondleiding gekregen en vervolgens hebben we in de plaatselijke school, allerlei activiteiten gedaan met de kinderen. Kleurplaten kleuren, schminken, maskers maken en verven, armbandjes maken en met ballen over gooien. Wij en de leerlingen van school hebben lekker bezig kunnen zijn.

We hebben veel indrukken opgedaan over hoe de mensen daar leven. Terug bij onze strandhutjes, hebben we weer lekker gezwommen in de zee. Vandaag kregen we zelfgemaakte pasta met jum te eten. Na het kampvuur hebben we op het strand met lichtjes, kaarsjes en een muziekbox een eigen disco geïmproviseerd. Daarna hebben we besloten om met z’n allen op het strand te blijven slapen. Met een klamboe tegen de muggen en gelukkig met een afdakje boven ons hoofd, want het is hier regenseizoen.

Dag 6: woensdag 9 oktober 2019

We werden redelijk op tijd wakker en het uitzicht op de zee was adembenemend mooi. Een aantal zijn gaan zwemmen in de zee en verschillenden zijn lekker blijven chillen in bed en hebben genoten van het uitzicht. Na het ontbijt zijn we alles gaan opruimen, tassen gaan inpakken en de bus weer gaan inladen. En toen begonnen we weer aan onze 4 uur durende reis naar Jukwa. Eenmaal in Jukwa aangekomen, hebben we de eerste ontmoeting met onze maatjes gehad. We hebben tevens de bibliotheek gezien met het sanitair blok die BC. Broekhin Jenaplan Swalmen en Reuver d.m.v. sponsoring heeft gerealiseerd. Tijdens deze kennismaking hebben we foto’s van de logo’s gemaakt, kennismakingsgesprekjes gevoerd en ons cadeau mogen geven. Dit was erg leuk en we hadden meteen een leuke klik met onze Ghanese maatjes. Hierna zijn we ingecheckt bij onze laatste locatie ‘ the Rainforest Lodge’. De jongens slapen in het huisje met zijn allen bij elkaar. De meiden zijn verdeeld over 5 kamers in groepjes van 2 en één groep van 3 personen. We hebben hele fijne en schone kamers en een super leuk zwembad waar we zo snel mogelijk in willen. We hebben tijdens de avond geëvalueerd en het programma voor donderdag besproken. Hiervoor moesten we nog voorbereidingen treffen. Nadat we dit gedaan hadden, zijn we richting de kamers gegaan en gaan slapen.

Dag 7: donderdag 10 oktober 2019

Vanmorgen zijn we na het ontbijt naar de school gelopen. Een mooie wandeling van ongeveer een halfuur. Eenmaal daar aangekomen hebben we een rondleiding gekregen door de school en kennis mogen maken met de docenten en kinderen. Erna kwamen onze maatjes in de klas en konden we de activiteit uitleggen aan de maatjes. Zij gaan ons helpen met de activiteit, omdat verschillende klassen niet goed de Engelse taal beheersen. De maatjes kunnen dan de activiteit vertalen en helpen met de uitvoering. We hebben in viertallen met de maatjes erbij de activiteiten uitgevoerd in de verschillende klassen. Dit was erg leuk om te doen en we hebben veel kinderen zien lachen met hun geschminkte gezichten en gelakte nagels. De kinderen hebben maskers gemaakt, twister en memory gespeeld, gedanst en met de bal over gespeeld. Wederom een erg leuk en leerzaam dagdeel op school. Na de lunch hebben we verkoeling gezocht in het zwembad.

Vandaag was ook het moment dat we allemaal met thuisfront mogen bellen en videochatten. Dit was een leuk moment of bij te kletsen met de ouders. Twee meiden hebben vandaag hun haren laten vlechten.

Tijdens de avond hebben we weer geëvalueerd en het programma voor de dag erna besproken. Voor het slapen gaan schrijven we al onze indrukken nog op in ons Ghana boek of dagboek.

Dag 8: vrijdag 11 oktober 2019

Vandaag zijn we na het ontbijt naar de ‘Model School’ in Jukwa gegaan. De directeur heeft ons welkom geheten. Vervolgens mochten de wij met primary 4 (groep 6) een les over duurzaamheid bijwonen. Trots gebruikte de lerares daarbij de beamer die wij vorig jaar hebben meegenomen voor ze. Het ging over ‘Land Degradation’. De docent gaf informatie hierover en liet erbij plaatjes zien. Dit was voor de Ghanese leerlingen zeer prettig en ze konden het verhaal beter begrijpen omdat het visueel werd gemaakt. Iedereen werd goed betrokken bij de les door de docente. Als een leerling een vraag stelt dan moet hij/ zij opstaan. Bij een goed antwoord wordt dit positief beloond door voor de leerling met de hele klas te klappen in een bepaald ritme. Ze noemen dat ‘yum’ of ‘shine’. Dit vonden wij super leuk en motiverend. Na de les liet de docent buiten op het schoolterrein nog voorbeelden zien van erosie.

Daarna zijn wij met een groep leerlingen naar de waterput gelopen om water te halen. Sinds kort hebben ze op het schoolplein een watertank, maar er zijn periodes dat ze alsnog naar de waterput moeten lopen om water te gaan halen. Een aantal van ons mochten ook water uit de put halen en dit in jerrycans doen. Toen alles gevuld was, zijn we teruggelopen. De jerrycans worden op het hoofd gedragen en een aantal van onze groep hebben dit ook gedaan.

Na de pauze gingen we met ons Ghanese maatjes aan de rand van het schoolterrein bomen planten. Het doel hiervan is dat er voor de gekapte bomen nieuwe bomen gepland worden om de natuur te beschermen.

Hierna zijn we teruggelopen naar ons hotel, hebben we ons omgekleed, geluncht en erna een uurtje gerust. Voor en na het eten hebben we nog lekker afkoeling en verfrissing gezocht in het zwembad. Drie meiden hebben hun haren laten vlechten vandaag. Natuurlijk hebben we ook weer geëvalueerd en het dagprogramma voor zaterdag besproken.

Tijdens de evaluatie hebben drie Ghanese docenten van de Model School uitleg gekregen over laptop gebruik en PowerPoint. Dit vonden ze interessant en leerzaam.

Dag 9: zaterdag 12 oktober 2019

Vanmorgen lekker ontbeten en ons klaargemaakt voor de trip naar Kakum National Park. Helaas was de bus te laat, maar dit is in Ghana redelijk normaal. We moesten een half uur rijden naar Kakum National Park. Eenmaal daar aangekomen hebben we de entreekaartjes gekocht en mochten de klim naar boven naar de touwen gaan bewandelen. Dit was stiekem toch een pittige klim. Eenmaal boven aangekomen waren er honderden wachtenden voor ons, waarschijnlijk omdat het weekend is. We mochten in totaal over 7 bruggen lopen. Op de 3de brug hebben we een groepsfoto gemaakt. Helaas begon het toen keihard te regenen en hebben we de route in een sneller tempo dan dat we wilden afgelopen. Toen het minder hard ging regenen, zijn we naar onder gelopen en met de bus terug naar het hotel gereden. Na de lunch hebben we wederom een uur gerust. Vervolgens lekker verkoeling in het zwembad gezocht. Vandaag mochten de laatste 2 meiden ook hun haren laten vlechten. Na het avondeten hebben we geëvalueerd. Vervolgens moesten we ons klaarmaken om op stap te gaan. We zijn om 21.15 met de bus vertrokken naar Cape Coast. We hebben lekker gedanst en genoten van de livemuziek. Fenna en Sem hebben zelfs samen nog een optreden gegeven. Sem heeft gespeeld op keyboard en Fenna heeft gezongen. Het was wederom een hele bijzondere ervaring.